Padel voetenwerk: hoe beweeg je je voeten tijdens een padelwedstrijd?

Bij padel is je voetenwerk een van de belangrijkste aspecten van het spel. Als je nog nooit competitietennis hebt gespeeld of als je geen racketsport ervaring hebt, moet je ervoor zorgen dat je voetenwerk op orde is.

De basis van je voetenwerk

Laten we beginnen met de “split step“. Dit is iets wat je altijd wilt implementeren. Je moet op je tenen staan ​​om een ​​kleine sprong te maken. 

Je kuiten zullen strak staan ​​en hierdoor kun je sneller bewegen. Wanneer je tegenstanders de bal raken, wil je iets omhoog springen. 

Wanneer je de richting van de bal weet, kun je een richting kiezen om de bal terug te slaan.

Als je net begint met padel, kan het moeilijk zijn om de richting van de bal te lezen, daarom raden we aan om je te concentreren op de kleine sprong en je beweging nadat je weet waar de bal komt. 

Probeer te vermijden om je hielen in de grond te steken, hierdoor word je minder snel. Om beter te worden in je voetenwerk is het belangrijk om dit te trainen. 

Dit kun je doen door meer stappen te maken als je richting de bal gaat.

Net als bij andere racketsporten is het belangrijk om een ​​stabiele basis te hebben bij het balcontact. 

Tip: bekijk de video van The Padel School over voetenwerk bij padel.

Als je in een goede houding wilt komen, moet je goed voetenwerk hebben en veel stappen maken. Als je te vroeg in positie komt, moet je waarschijnlijk de bal achter je raken en dit is iets dat je te allen tijde wilt vermijden.

Verschil in voetenwerk tussen tennis en padel

Bij padel heb je minder reactietijd dan bij tennis. Daarom wil je geen low split step maken zoals bij tennis. 

Nee, je wilt een lichtere, snellere en hogere split step maken zodat je sneller kunt reageren. Een ander verschil met tennis is dat de bal meerdere richtingen kan hebben. Deze kan bijvoorbeeld tegen het glas stuiteren. 

Je wilt de verschillende richtingen bedenken en dit ook in je voetenwerk implementeren.

Oefeningen om je voetenwerk te verbeteren

Als je je voetenwerk en behendigheid wilt verbeteren, moet je je concentreren op stabiliteit, weerstand, snelheid en lichaamscoördinatie.

Loopladders zijn een van de beste oefeningen om je behendigheid te verbeteren, samen met het gebruik van een springtouw.

Tip: bekijk 15 handige oefeningen voor je voetenwerk met een loopladder.

Een bijkomend voordeel: een loopladder hoeft niet duur te zijn. Je hebt al een goede loopladder vanaf €10-€15. Bekijk bijvoorbeeld de Ciclon Sports Loopladder op bol.com.

De beste tactieken
Hoe win je een wedstrijd? Bekijk onze gids met de beste padel tactieken.

Logo